Abstrakt:
Celem artykułu jest ukazanie działalności społeczno-oświatowej Związku Pracy Obywatelskiej Kobiet realizowanej na rzecz dzieci w Polsce między wojnami na terenie województwa białostockiego. W artykule omówiono egzemplifikacje prac podejmowanych przez ZPOK w ramach powoływanych przedszkoli jako instytucjonalnych form opieki i wychowania. Zaprezentowane placówki, które były odpowiedzią na trudną sytuację nowo odrodzonego państwa i jego olbrzymich potrzeb, odegrały ważną rolę w niesieniu mu pomocy i wzmocnieniu stanu oświaty. W głównej mierze zwrócono uwagę na ich organizację i kwestie związane z warunkami, w jakich zakładano przedszkola, a także zaprezentowano charakterystykę ich funkcjonowania na podstawie wcześniej niepublikowanych źródeł archiwalnych oraz drukowanych, opracowań i artykułów z okresu międzywojennego, jak też publikacji współczesnych. Przytoczone w artykule przykłady nie wyczerpują omawianego zagadnienia, mają jedynie charakter przyczynkarski.
1 Publikacja przygotowana/dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki. Jest wynikiem udziału w projekcie „Ośrodek Badań Historii Kobiet – kontynuacja II”.
Słowa kluczowe: Związek Pracy Obywatelskiej Kobiet, Druga Rzeczypospolita,wychowanie przedszkolne, historia wychowania, przedszkole,województwo białostockie
Opublikowany: 28 czerwca 2024 r.
DOI: 10.15290/cnisk.2024.01.16.03
Sposób cytowania: CNISK, 2024, nr 16 (1), 61-84/DOI 10.15290
Autorzy: Agnieszka Suplicka, Uniwersytet w Białymstoku
Abstract:
The article attempts to look at the activity of women associated in the Women’s Civic Work Union, one of the largest women’s organizations in interwar Poland, which was involved in a number of initiatives, strongly emphasizing the need to renew the Polish nation and social work for its youngest members.
The aim of the article is to show the socio-educational activities of the Women’s Civic Work Union carried out for children in Poland between the wars in the Bialystok voivodeship. The article discusses exemplifications of works undertaken by ZPOK within established kindergartens as institutional forms of care and education. The presented institutions, which were a response to the difficult situation of the newly reborn state and its enormous needs, played an important role in helping it and strengthening the state of education. Main attention was paid to the issues related to the conditions in which kindergartens were established, their organization and the characteristics of their functioning were presented based on previously unpublished archival and printed sources, studies and articles from the interwar period, as well as contemporary publications. The examples cited in the article do not exhaust the discussed issue, they are only of a contributing nature.
Keywords: Women’s Civic Work Union, Second Republic of Poland, pre-school education, history of upbringing, kindergarten, Bialystok Voivodeship
Published: 28 June 2024
DOI: 10.15290/cnisk.2024.01.16.03
Cite this article as: CNISK, 2024, vol. 16 (1), 61-84/DOI 10.15290
Authors: Agnieszka Suplicka, University of Bialystok