Upowszechnianie i popularyzacja wiedzy o historii polskich kobiet. Wybrane przykłady1
Abstrakt:
Artykuł podejmuje problematykę popularyzacji wiedzy o historii kobiet w Polsce. Autorzy wskazują na długotrwałą marginalizację kobiet w polskiej historiografii i przedstawiają wybrane działania mające na celu przywracanie ich obecności w przestrzeni publicznej. Analizie poddano trzy główne obszary: reprezentację kobiet na banknotach i monetach, obecność w nazewnictwie ulic oraz ustanawianie kobiecych patronatów roku przez Sejm i Senat RP. Wskazano na znaczną dysproporcję płci w tych dziedzinach mimo rosnącej liczby inicjatyw edukacyjnych i społecznych. Artykuł podkreśla znaczenie symbolicznych form upamiętniania jako narzędzi budowania równości płci, a także wskazuje konkretne przykłady działań lokalnych i parlamentarnych. W zakończeniu autorzy proponują dodatkowe formy popularyzacji – m.in. aplikacje mobilne, seriale edukacyjne, kampanie społeczne i działania w szkołach. Tekst stanowi istotny głos w debacie o równościowej polityce pamięci i edukacji historycznej.
1 Publikacja przygotowana/dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki. Jest wynikiem udziału w projekcie „Ośrodek Badań Historii Kobiet – kontynuacja II”.
Słowa kluczowe: historia kobiet, polityka pamięci, patroni roku, banknoty i monety, nazewnictwo ulic, popularyzacja historii
Opublikowany: 16 września 2025 r.
DOI: 10.15290/cnisk.2025.02.19.04
Sposób cytowania: CNISK, 2025, nr 19 (2), 105-129/DOI 10.15290
Autorzy: Marek Białokur, Uniwersytet Opolski (Polska), Dorota Gajda-Szczegielniak, Akademia Nauk Stosowanych WSZiA w Opolu (Polska)
Dissemination and Popularization of Knowledge about the History of Polish Women. Selected Examples
Abstract:
The article addresses the issue of popularizing women‘s history in Poland. It highlights the long-standing marginalization of women in historiography and presents selected efforts to restore their presence in public space. The analysis focuses on three areas: the representation of women on banknotes and coins, in street naming, and among parliamentary Year Patrons. The article points to the significant gender imbalance in these domains, despite increasing educational and social initiatives. It emphasizes the role of symbolic commemoration as a tool for promoting gender equality and presents examples of both parliamentary and grassroots actions. In conclusion, additional forms of dissemination are proposed – including mobile apps, educational series, social campaigns, and school-based activities. The text contributes meaningfully to the debate on inclusive memory politics and historical education.
Keywords: women‘s history, memory politics, year patrons, banknotes and coins, street naming, historical popularization
Published: 16 september 2025
DOI: 10.15290/cnisk.2025.02.19.04
Cite this article as: CNISK, 2025, vol. 19 (2), 105-129/DOI 10.15290
Authors: Marek Białokur, University of Opole (Poland), Dorota Gajda-Szczegielniak, Academy of Applied Sciences in Opole (Poland)


